У Зворнику приказан филм и отворена Изложба фотографија Ристе Марјановића

15.03.2019. године

У Дому омладине у Зворнику приказан је документарни филм „Радо иде Србин у војнике“ који је режирао Драган Елчић, декан Академије умјетности у Београду. По завршетку пројекције филма у Црквеној сали отворена је Изложба фотографија „Ратни фото-репортер Риста Марјановић“, аутора Снежане Неговановић и Милојка Гордића (Завод за заштиту споменика културе града Београда).

Филм говори о Ристи Марјановићу, првом српском фото-репортеру, који је по налогу  „Њујорк хералда“ дошао у Србију и камером забиљежио борбу за опстанак и херојство српских војника у Првом свјетском рату.

На Изложби је представљена збирка фотографијаРисте Марјановића која је 1958. године стављена под заштиту државе и препозната као национално културно благо и историјски извор првог реда. Изложба је настала поводом 100 година од Првог свјетског рата и у оквиру ње су изложене 172 одабране фотографије из тог периода. Риста Марјановић је најзначајнији српски фотограф из тог периода са 8.542 репродукована снимка, од којих се на Први свјетски рат односи око 500.

Данашњим догађајима присуствовали су градоначелник Зворника Зоран Стевановић, Елчић, Неговановићева,  директор Војнофилмског центра „Застава филма“ потпуковник Горан Иконић и Ристина унука  Зорана Војновић, као и бројна зворничка публика.

Иконић се испред Министарства одбране Републике Србије захвалио Градској управи Зворник и градоначелнику Стевановићу јер су организовали премијеру филма.

– „Застава филм“ је установа у оквиру Министарства одбране Србије чија је једна од најважнијих мисија  његовање свијетлих традиција српске војске и чување од заборава истакнутих великана и славних предака.Један од њих је свакако Ристо Марјановић, човјек који је својим фотографијама обиљежио један значајан период српске војничке историје. Обиљежио је Велики рат и да није било њега и његових фотографија ми вјероватно данас  не би знали добар дио истине шта се заправо дешавало и на који начин,  како и  кроз коју је голготу прошла српска војска у Великом рату – истакао је Иконић.

Елчић се након пројекције филма захвалио породици Марјановић без чијег, како је рекао, благослова и помоћи не би било овог филма, односно не би могли на посебан начин осликати ову причу која је, прије свега прича о Великом рату.

– Захваљујем се и„Застава филму“ што је дао подршку и снагу да направимо овако нешто. Захваљујем се директору фотографије који је прошао цијелу причу коју је прошао Ристо, професору Шурлану који је радио на фотографијама кад је у питању обрада звука и који је оживјео сваку слику на свој начин, монтажерки Јелени Јанковић на обављеном сизифовском послу, Драшку Јанковићу, композитору и дирегенту, који је све ово осликао музички, са невероватним ауторским печатом. То је екипа која је имала част и задовољство да најприје у Београду, потом у Бањалуци и данас у Зворнику прикаже премијерно овај филм – рекао је Елчић.

Филм је назван по посвети на једној од фотографија Ристе Марјановића.

Неговановићева је напоменула да су заједнички реализовали ове одвојене пројекте који се баве истом тематиком, а то су фотографије Ристе Марјановића из Првог свјетског рата.

– Ово је само мали сегмент Ристиног стваралашатва, али најзначајније је то што су његове фотографије, као званичног фоторепортера Српске врховне команде, утицале на  медије и свјетску јавност на изложбама у Паризу, Лондону, Америци, које су организоване пред крај Првог свјетског рата, знатно су утицале на његов крај. Ја долазим из Завода за заштиту споменика културе града Београда који његује вишедеценијскусарадњу са породицом Ристе Марјановића код којих се и даље налазе оригинални негативи које је Ристо сачувао – истакла је Неговановићева.

Она је додала да је Ристо био велики стваралац, изузетан фоторепортер, први званични српски фоторепортеркоји је стварао у периоду од 1910. године до 1960. године.

– Циљ филма и изложбе јеобиљежавање и Првог свјетског рата и теме голготе, јер неке од ових фотографија прерасле су оквире повода свог настанка и постале су иконе страдања српског народа, а прије свега су основа наше визуелне меморије везане за Први свјетски рат – нагласила је Неговановићева.

Војновићева је рекла даза њу представља част што је снимљен филм и што је постављена изложба, јер се са овим филмом и изложбом Риста Марјановић враћа на позицију с које је давно склоњен.

-Он је временом заборављен и избрисан, а његове фотографије се користе без његовог потписа и његовог назива. Његове фотографије лако је препознати, али се о њему и његовом животу јако мало зна – рекла је Војновићева.

Градоначелник Стевановић истакао је да изложба и филм представљају једно историјско свједочанство.

-Мислим да нисмо свјесни колико је ово вриједно и какве ствари чува од заборава, а штои наши суграђани имају прилуку да виде ових дана у нашем граду. Послије виђеног питам се и да ли смо свјесни чији смо потомци, какве смо претке имали, кроз какву су голготу пролазили да сачувају свој народ и живот на овим просторима.  Нажалост, ми смо свједоци нечега другог, ми памтимо овај задњи рат, а сваки рат је мука за све људе који живе на тим просторима.Мислим да и премијера филма и изложба треба да нас опет све заједно натјерају да размишљамо у позитивном смислу, да сви радимо на томе да се на овим просторима никада више не деси једно такво зло какво је рат – истакао је градоначелник.

Риста Марјановић је рођен у Шапцу, а школовао се у Београду. Живео је и у Бечу, Берлину и Паризу, гдје је радио као фотограф и уредник илустрације у америчком листу „Њујорк хералд“. Фотографијама је забиљежио важне моменте српске војске у балканским ратовима и у Великом рату. Основао је новинску агенцију „Авала“ која је након Другог свјетског рата прерасла у агeнцију „Тањуг“. Марјановић је умро 1969. године, а ове године се обиљежава пола вијека од његове смрти.

Пројекцију филма и изложбу која је отворена до 22. марта од 10:00 до 20:00 часова, омогућила је Градска управа Зворник у сарадњи са Војнофилмским центром „Застава филм“ Министарства одбране Републике Србије и Заводом за заштиту споменика културе града Београда.